DEVETNICA BLAŽENOM AUGUSTINU KAŽOTIĆU – 3. kolovoza (od 25. srpnja do 2. kolovoza)
DEVETNICA BLAŽENOM AUGUSTINU
KAŽOTIĆU – 3. kolovoza (od 25. srpnja do 2. kolovoza)
"Po zagovoru našeg Blaženika slijepi
su dobivali vid, nijemi govor, dugogodišnji bolesnici potpuno ozdravljenje,
uzeti ozdravljenje udova, opsjednuti se oslobađali nečistih duhova, a onima
koji su se nalazili u pogibelji na čudesan način bila je pružena pomoć"
Foto: Zagrebačka nadbiskupija
S današnjim danom počinje priprema za blagdan bl. Augustina Kažotića. Jedna od sastavnica priprave za blagdan jest Devetnica u čast bl. Augustina Kažotića koju je 1962. godine, napisao dubrovački biskup mons. Pavao Butorac (+ 1966.).
Ona u sebi sadrži kratak Blaženikov
životopis te pruža niz molitava kojima se u svako doba može uteći za pomoć i
zagovor svetom trogirskom dominikancu i zagrebačkom biskupu.
Lucerski povjesničar Rocco del Preite o
Augustinu piše: “Po zagovoru našeg Blaženika slijepi su dobivali vid, nijemi
govor, dugogodišnji bolesnici potpuno ozdravljenje, uzeti ozdravljenje udova,
opsjednuti se oslobađali nečistih duhova, a onima koji su se nalazili u
pogibelji na čudesan način bila je pružena pomoć.”
Iz povijesnih vrela znamo da su mu se
ljudi odmah nakon njegove smrti (1323.) s puno vjere i pouzdanja utjecali za
pomoć i zaštitu u svim svojim tjelesnim i duhovnim potrebama. Brojna čudesa
koja su se zbila po njegovu zagovoru potvrda su Kažotićeva moćnog zagovora kod
Boga. I u naše smo vrijeme svjedoci procvata pobožnosti prema Augustinu
Kažotiću. Kako bismo svojim suvremenicima i Augustinovim štovateljima u tome
pomogli dajemo im u ruke ovu devetnicu u čast Blaženiku.
PRVI DAN – Djetinjstvo
Pouka
Blaženik se rodio oko 1260. godine u
drevnome dalmatinskom gradu Trogiru. U to se doba građanstvo još živo sjećalo
svoga hrvatsko-ugarskoga kralja Bele IV., oca dominikanke svete Margarite, koji
se sklonio u Trogir pred provalama Tatara. Kako je kralj u zidinama Trogira
potražio i našao zaklon pred rušiteljima vjere i kulture što nadirahu s Istoka,
tako je mladi Augustin osjetio jaku pomoć u crkvama svoga rodnoga grada, u
dijecezanskom i redovničkom svećenstvu i u njihovoj pouci, u vjekovnim vjerskim
i kulturnim predajama, kojima je odisao njegov grad. Okruženje u kojem je
živio, dodatno je oplemenjivalo njegov duh i razvijalo svijest, a tome su
pridonijele i divote dalmatinskog primorja, gdje se nebo osmjehivalo zemlji kad
je Božja ruka stvaralačkom snagom oblikovala svijet. Dašak stvaralačke moći,
koja u sebi krije milosno blago svetog krštenja, prožeo je mladu Augustinovu
dušu i osposobio ga da bude i ostane Božje dijete te postane baštinik neba.
Molitva
O Oče, Sine i Duše Sveti, Presveto
Trojstvo, što se nastanjuješ u svakoj duši koja se u svetome krštenju otvara
tvojoj milosnoj ljubavi, pogledaj milostivo na nas koji ti se utječemo po
zagovoru našega blaženog Augustina. Po njegovim zaslugama udijeli nam da do
zadnjega daha ostanemo vjerni obećanju što smo ga dali tvojoj ljubavi pri
svetom krštenju. Ne dopusti da svjetlo, koje je tada zasjalo u našim dušama,
ikada napustimo. Sačuvaj nas da se na nama ne izvrši prijetnja koju donosi
Ivanovo evanđelje: “Tko ne vjeruje u Sina, neće vidjeti života, već gnjev Božji
ostaje na njemu” (Iv 3, 36). Daj da ti se uvijek klanjamo u duhu i istini, jer
ti si Duh, i koji ti se klanjaju, moraju ti se klanjati u duhu i istini (usp.
Iv 4, 24). Amen.
Oče naš, Zdravo Marijo, Slava Ocu. (triput)
DRUGI DAN – Mladost
Pouka
Godine procvata razuma i volje proveo je
Augustin u povezanosti s Bogom. Proljeće života sa svojim čarima nije ga
priljubilo uz zemaljsku prolaznost. Bio je privučen k Bogu, Vječnoj Ljepoti, a
srce mu se ispunjalo čežnjom za Vječnom Ljubavlju, koja usrećuje sve koji je
ljube. U okrilju pobožne obitelji, pod utjecajem strica, trogirskog kanonika,
rastao je poput pupoljka i procvao u divan cvijet, što će ga Božja ruka
presaditi u dominikanski perivoj. Dominikanski je red već od svojih prvih
početaka uhvatio korijena u hrvatskim krajevima, a u gradu Trogiru od 1265.
godine. Nije čudo stoje ugled novoga reda, koji se istaknuo propovjedničkom
revnošću, krepošću i učenošću, privlačio srce mladog Augustina, pa kad se
zaodjenuo crno-bijelom dominikanskom odjećom, sav se predao pobožnosti. Bjelina
redovničke odore poticala ga je na čistoću života i prostodušnost svetih
nakana, a crnina na molitvu i samozataju. Bogoslovske je nauke usavršio u
Italiji, a kad je postavši svećenikom kročio na oltar, uzeo si je za zadaću da
svim silama svoga bića posluži istini i ljubavi. Svojim mladenačkim
sposobnostima budio je velike nade, te su ga poslali na usavršavanje studija u
Parizu, gdje je crkvena atmosfera još odisala svježinom genijalnih velikana
svetoga Tome Akvinskoga i Alberta Velikoga.
Molitva
Slavni Božji slugo, blaženi Augustine,
koji si se svim mladenačkim žarom posvetio molitvi, samozataji i nauci, kako bi
što savršenije poslužio Vječnoj Istini i Vječnoj Ljubavi, moli kod slavne Božje
Majke, posebne zaštitnice svoga Reda, da naša mladež uzljubi čistoću i samozataju,
molitvu i ozbiljnu nauku. Neka naša mladež po tvome primjeru uloži napor da se
cijelim svojim vladanjem približi Vječnoj Istini i Vječnoj Ljubavi, da je ne
prevari sotona i svijet, nego da joj u duši prevlada milosna Ljubav Svetoga
Duha, komu budi čast i slava dovijeka. Amen.
Oče naš, Zdravo Marijo, Slava Ocu. (triput)
TREĆI DAN –
Apostol
Pouka
U Augustinovo doba gmizalo je albigensko
ili bogumilsko krivovjerje (patareni), koje je podrivalo i crkvenu i svjetovnu
zajednicu. Protiv toga srednjovjekovnog nihilizma ustao je i Augustin po
primjeru svetog oca Dominika, posebno u našoj Bosni, gdje je taj krivi nauk bio
uhvatio duboko korijenje. Neki misle da mu je papa Bonifacije VIII. povjerio
zadaću propovijedati protiv razdora što su ga u to vrijeme u Italiji
prouzročile stranke gvelfa i gibelina te da ga je isti papa imenovao
apostolskim propovjednikom na svome dvoru. Katolički je nauk iz njegovih usta
izvirao nježno i snažno. Posredovao ga je ponizno i blago. Sve je osvajao
ljubavlju. Apostolskom je čovjeku samo jedno bilo na srcu: slijediti Krista i
sve privući Kristu. Kada je dominikancu kardinalu Nikoli Boccasiniju papa
Bonifacije VIII. povjerio da ukloni razmirice nastale oko nasljedstva na
ugarsko-hrvatskom prijestolju, kardinal je uzeo sa sobom našega Augustina, kao
ljubitelja domovine i naroda, da pomogne oko uspostavljanja mira i reda u svojoj
zemlji. Kralj Andrija III. nije imao muških potomaka, pa je papa Bonifacije
podupro stranku Karla Roberta, sina Karla Martela Anžuvinca.
Molitva
Sveti revnitelju za Božju stvar i za dobro
domovine, smiluj nam se! U naporima da očuvamo vjeru otaca, isprosi nam duševnu
jakost i ustrajnost u vjeri, da ne iznevjerimo krsni zavjet, već da ostanemo
Božja djeca. Ljubitelju domovine, daj da nam zemlja procvate svakim dobrom,
vjerom, nadom, ljubavlju, poštenjem, nesebičnošću, plemenitošću! Neka mir
zavlada u naše dane, da služeći Bogu u miru postignemo vječnu sreću. Amen.
Oče naš, Zdravo Marijo, Slava Ocu. (triput)
ČETVRTI DAN – Biskup
i pastir
Pouka
Kad je kardinal Nikola Boccasini, nakon
smrti Bonifacija VIII. izabran za papu, uzeo je ime Benedikt XI. (Crkva ga slavi
kao blaženika). Potkraj te (1303.) godine imenovao je Augustina zagrebačkim
biskupom i osobno ga zaredio u Rimu. Nakon tatarske provale i pustošenja,
zagrebačka se biskupija našla u čudu: sve je zamrlo u svećenstvu i narodu.
Moralna i materijalna pustoš tražila je velike žrtve i svetačko umijeće u radu.
Ojačan vjerom i nadom, potpomognut milošću, svetac se svim silama dao na posao.
Oboružan blagošću i poniznošću, prodahnut ljubavlju i strpljivošću, osvajao je
srca i privodio ih k Bogu. Posebno se brinuo za mlade svećenike. Uredio je
školu pri katedrali, koja je postojala od vremena Trećega lateranskog sabora
(1179.), obogatio biskupsku knjižnicu, sazvao dijecezansku sinodu, postavio
mudre smjernice Kaptolu. Još se tri stoljeća u zagrebačkoj Crkvi osjećao
blagoslov njegove biskupske službe. Rado je i često zalazio među narod, bio je
dobročinitelj siromaha, sirota, bolesnika, patnika… Unaprijedio je gradnju
katedrale. Obilazio je naokolo kako bi smirivao političke strasti i privukao
protivnike Karlu Robertu, koji je napokon bio proglašen kraljem i okrunjen po
drugi put u Budimpešti 1309. godine. Na svečanosti je bio nazočan i naš
Blaženik. Biskup se zauzeo i za redovnike pavline. Bio je i na općem crkvenom
saboru u Beču (1311. – 1312.), gdje je bilo riječi o templarima, o pomoći
Svetoj Zemlji i o raznim reformama.
Molitva
Po molitvi i zaslugama blaženog Augustina
udijeli nam, milostivi Bože, da primjerom i riječju djelujemo na svoju subraću,
da ih zlo ne povuče u propast, da Božja ljubav zavlada u njihovim dušama, jer
smo dužni ljubiti bližnjega kao same sebe. Po njegovim zaslugama udijeli nama i
svemu kršćanskom puku milost da poštujemo i slušamo svoje pastire koje si
postavio da upravljaju tvojom Crkvom, jer sam si rekao svojim apostolima i
njihovim zakonitim nasljednicima: “Tko vas sluša, mene sluša. Tko vas prezire,
mene prezire. Tko mene prezire, prezire onoga koji me poslao” (Lk 10,16). Amen.
Oče naš, Zdravo Marijo, Slava Ocu. (triput)
PETI DAN – Augustin i Crkva
Pouka
Katolička Crkva bila je u središtu Augustinove
ljubavi. Poslije dobrog Boga i preslavne Božje Majke, uvijek Crkva. Nije to
samo stoga što naš Gospodin ističe da onaj tko ne posluša Crkvu, treba biti
smatran javnim grešnikom (usp. Mt 18,17), nego u prvom redu stoga što je Sin
Božji Crkvu osnovao da ga zastupa na zemlji, da u njegovo ime poučava ljude i
vodi ih k vječnoj sreći. Ona ga predstavlja pred svijetom, pa stoga i Bog
nagrađuje iskrenu i požrtvovnu ljubav prema Crkvi, a kažnjava prkos i prezir
prema njoj.
Augustin je bio snažno povezan s papama
svoga vremena. Uvijek ih je poštivao i spremno podupirao, a oni njega veoma
cijenili. Patnje Crkve bile su njegove patnje, njezini uspjesi njegova radost.
Budući da je kralj Karlo Robert zašao na stranputicu i prepustio zemlju
samovolji velikaša, sveti biskup nastojao je svoje vjernike obraniti od nereda.
Biskup je opomenuo kralja da se popravi, ali bez trajna uspjeha, pa se Augustin
dogovorio s braćom u biskupstvu da se obrate papi Ivanu XXII., koji je od
godine 1316. preuzeo upravljanje Crkvom. Negdje potkraj 1318. ili početkom
1319. zaputio se Augustin kao legat episkopata u Avignon, gdje je papa tada
boravio. Kralj mu se zbog toga osvetio te mu nije dopustio povratak u Zagreb.
Ali papa je podupro revnoga biskupa, odredivši da iz Avignona upravlja
zagrebačkom biskupijom. Papa mu je povjerio i delikatne zadaće te ga uvrstio
među papinske teologe.
Molitva
Predobri Gospodine, koji si veličanstvenom
ljubavlju svoga Srca osnovao Crkvu na Petrovoj stijeni i apostolskome zboru,
poistovjetivši se s njom, ulij nam u srca veliku ljubav prema svome djelu. Daj
da budemo i uvijek ostanemo odana djeca tvoje svete Crkve, da u njoj uvijek
gledamo tebe te joj privedemo mnoge duše, koje te još ne poznaju. Daj da budemo
poslušni i odani tvome namjesniku na zemlji u svemu što je povezano sa
spasenjem naših duša, da slijedeći nepogrešivo vodstvo svete Crkve postignemo
blizinu tvoga srca u nebeskome kraljevstvu. Amen.
Oče naš, Zdravo Marijo, Slava Ocu. (triput)
ŠESTI DAN – Učitelj
Pouka
Augustin je bio u pravom smislu riječi
učitelj vjere i morala. Ne samo u smislu u kojem je to svaki biskup po naravi
svoje službe, nego na poseban način, jer je papa Ivan XXII. tražio i njegovo
mišljenje u nekim pitanjima o kojima se raspravljalo u to doba. Do naših su
dana sačuvane dvije takve rasprave, koje odaju njegovu učenost i spremnost da
pomogne Crkvi u borbi protiv krivih shvaćanja i učenja. U jednoj, iz godine
1320., raspravlja o gatanju i vraćanju, o krivovjerju i krivovjercima, o
praznovjerju, zazivanju sotone i o svetogrđu. U drugoj se obara na sljedbu
takozvanih “fraticellijevaca”. Ovi su učili, da Isus i apostoli nisu bili
vlasnici dobara, kojima su se služili za svoje potrebe, što spominju
evanđelisti. Papa ih je osudio, a oni ustadoše na njega, optuže ga zbog
krivovjerja i zaprijete mu da će biti svrgnut po općem saboru. Papa Ivan XXII.
tu je stvar povjerio kardinalima i teolozima, među njima i našem Augustinu, da
je prouče, kako to traži dobro Crkve.
Molitva
Gospodine Isuse Kriste, vječno svjetlo
“koje rasvjetljuješ svakoga čovjeka”, (usp. Iv 1,9), ti, koji si rekao o sebi:
“Ja, svjetlo, došao sam na svijet da nijedan koji u mene vjeruje ne ostane u
tami” (Iv 12, 46), po zagovoru i primjeru blaženog Augustina udijeli nam milost
da tvoju istinu uvijek dosljedno ispovijedamo, da po tvome nauku, koji
nepogrešivo naučava sveta Crkva, uredimo svoj život, da nas zablude i kriva
shvaćanja ne zavedu na stranputicu. Daj, Gospodine, da u svim zgodama života
budemo sljedbenici tvoga neprevarljivog svjetla, da nam ti, Vječna Istino,
budeš i ostaneš do smrti pravilo koje će nas jednom dovesti u Očevo krilo.
Amen.
Oče naš, Zdravo Marijo, Slava Ocu. (triput)
SEDMI DAN – Obnovitelj
Lucere
Pouka
Zbog kraljeva protivljenja, a
posredovanjem kraljeva strica, napuljskoga kralja Roberta Anžuvinca, Augustin
je 1322. godine premješten u biskupiju u Luceru (Apulija). Možemo si zamisliti
kako mu je bilo teško odreći se zauvijek domovine i služenja u njoj. Ali,
poslušan Providnosti, koja mudro ravna kršćanskim životom, preuzeo je posao na
novom skliskom terenu, gdje su se muslimanski Saraceni miješali s kršćanskim
katoličkim svijetom. Karlo II. Anžuvinac slomio je Saracene, a 1300. godine.
Lucera se prozvala ’’Città di Santa Maria” (Grad svete Marije). Saraceni su se
raspršili po selima. Nešto revnim propovijedanjem, a nešto svetim životom i
pokorom te obilaženjem župa prionuo je sveti biskup na obnovu vjerskog života u
biskupiji. Podigao je sirotište za djevojke, novu biskupsku palaču i bolnicu,
koja se očuvala do danas. Zauzeo se kod kralja da se obnove gradske zidine, a
kod pape Ivana XXII. da kanonici žive zajedno. Svoju je biskupiju posvetio
Presvetoj Djevici, koju je posebno štovao. Koristio je svaku prigodu da joj
iskaže štovanje i širi ljubav prema njoj.
Molitva
Blaženi Augustine, isprosi nam od slavne
Majke Božje da strpljivo podnosimo udarce što nam ih život donosi, da se
radujemo, kad smo po križu slični Raspetoj Ljubavi. Izmoli kod presvetog Božjeg
Srca i neoskvrnjenog Gospina Srca milost da savjesno vršimo dužnosti svoga
zvanja prema zahtjevima presvete Božje volje, kojoj budi čast i slava navijeke!
Amen.
Oče naš, Zdravo Marijo, Slava Ocu. (triput)
OSMI DAN – Kod Boga
Pouka
Patnje u domovini i rad u Luceri
pridonijele su da Blaženik oslabi. Potkraj srpnja 1323. godine teško je obolio.
Osjećajući da mu je došao kraj, pozove k sebi svećenstvo i gradske uglednike da
im uputi zadnje pouke. Prenesu ga u ćeliju dominikanskoga samostana, kamo bi se
katkad sklonio da se sasvim posveti molitvi i razmišljanju. Kad su mu podijelili
popudbinu, siđe s kreveta i klečeći u najvećoj sabranosti primi svetu hostiju.
Kad je starješina samostana zazvao sv. Ivana apostola, okrenu se Augustin k
svečevoj slici pod križem, naslikanoj na zidu, i preda svoj duh Bogu. Bilo je
to 3. kolovoza 1323. godine. Njegovi smrtni ostaci bili su položeni u kapelu
sv. Petra mučenika u dominikanskoj crkvi.
Molitva
O dragi Blaženiče, koji si cijeloga života
na pameti imao samo Boga, kako bi mu u zadnjem času života predao svetu dušu,
isprosi nam svojim zagovorom, a po zaslugama muke i smrti našega Spasitelja i
žalosne Gospe, da nam u našem zadnjem času ne naškodi zlobni neprijatelj, nego
da se zauvijek sjedinimo s Božjim srcem na nebu. Amen.
Oče naš, Zdravo Marijo, Slava Ocu. (triput)
DEVETI DAN – Štovanje
Pouka
Augustinova svetost bila je tolika da su
već dvije godine nakon njegove smrti zatražili od Svete Stolice da bude
proglašen svetim. Zna se daje napuljski potkralj, vojvoda Karlo Anžuvinac, to
izričito zatražio od pape Ivana XXII. 1325. godine. Ne zna se točno kako je
papa odgovorio. Neki misle daje Augustin bio uvršten u svece, a drugi u
blaženike. Glas o čudesima, što ih je Bog činio po njegovu zagovoru, širio se
sve više, pa je svijet odasvud hrlio na njegov grob da isprosi potrebne
milosti. Godine 1700. papa Inocent XII. potvrdio je Augustinovo štovanje, a
iduće je godine biskupijama Lucere, Zagreba, Trogira i Dominikanskome redu
dopušteno, da se njegova svečanost slavi 3. kolovoza. Lucera gaje 1668.
proglasila svojini zaštitnikom. Godine 1937. njegove su moći položene u bogatu
srebrnu raku u lucerskoj katedrali. I kod Hrvata se sve više širi njegovo
štovanje. Dužni smo ga štovati i moliti se ovom svetom sinu svoga naroda te mu
postojano preporučivati osobne i narodne potrebe. Što mu se više budemo s vjerom
i pouzdanjem molili, više ćemo osjetiti moć njegova zagovora.
Molitva
Daj, dobri Bože i ti sveta Djevice, naša
zaštitnice, da se probudi svijest vjere u našem narodu te da častimo svoje
svete sunarodnjake, odlučno širimo njihovo štovanje i to smatramo svojom
dužnošću. O slavni Blaženiče, uzmi nas i sav hrvatski narod pod svoje okrilje.
Udijeli nam milost koju prosimo po tvome zagovoru, a svemu narodu daj da se
preporodi u Božjoj ljubavi. Amen.
Oče naš, Zdravo Marijo, Slava Ocu. (triput)
Primjedbe
Objavi komentar